Vecka 45 6 – 13 november 2017 Stockholm – Richmond/San Francisco

6 november måndag Hammarby Stockholm
Sol och klart väder redan vid frukost.
Gunilla gick och tränade medan vi gick en lång promenad längs vattnet förbi Skanstullsbron och fram till Årstabron. Där svängde vi norrut för att så småningom hitta Ringvägen. Vid korsningen med Götgatan finnas en butik där vi kunde köpa en HDMI-kabel till Gunilla. Annika fixar Gunillas nya PC så hon bland annat kan se sina bilder mm på TVn. På vägen fann vi lite smått och gott i en COOP-butik.
Hann precis fixa lunch innan Gunilla kom tillbaka. Dusch och mera fix med Gunillas PC under eftermiddagen.
Middag med ost och lite vin avslutade dagen.

7 november tisdag Hammarby – Kungsholmen, Stockholm
Sol från en klar himmel men lite frost på bryggorna nedanför lägenheten när vi vaknade, en frost som snabbt försvann när solens värmande strålar träffade träverket.
Körde två tvättmaskiner efter frukost och sedan en promenad till mataffär för att hjälpa Gunilla hem med varor till en liten bjudning hon skall ha på torsdag.
Lunch och sedan packade vi innan vi tog bussen in till Kungsholmen för att träffa Björns kusiner med familjer, dvs det är bara ett av fyra kusinbarn som bor kvar hemma.
Etablerade oss hos Per och kusin Gunilla på Bergsgatan där kusin Karin kom och släppte in oss. När Per kom hem gick vi strax ut och festade på Tapas på en närbelägen ”sylta”. Släktträffen får vänta till onsdagskvällen när alla kan närvara.

8 november onsdag Kungsholmen
Sov gott och åt frukost i maklig takt. Skrev och mailade innan vi gick en lång promenad på stan.
Lunch på ett trevligt litet soppkök på Roslagsgatan. Gick vidare över Stureplan och såg förödelsen efter gårdagens brand då ett sekelskifteshus (förra skiftet alltså!) på Biblioteksgatan totalförstördes. Bara skalet stod kvar och det rök fortfarande inifrån byggnaden.
Tillbaka på Bergsgatan vid tretiden och tog det lite lugnt innan vi gick bort till St Eriksgatan där Karin med sin Per bor. På vägen tillbaka med Karin handlade vi inför kvällens middag och när vi kom till Bergsgatan var både Gunilla och Per hemma och matlagning kunde påbörjas under ivrigt samtal.
När maten var klar kom Karins Per med Mikael deras son. Nu var alla samlade förutom tre barn som studerar på annan ort.
God mat och trevlig samvaro som avslutades i ”rimlig” tid eftersom det är mitt i veckan och alla utom vi jobbar för fullt.

9 november torsdag Kungsholmen – Djursholm
Upprepning av gårdagen med lugn frukost efter att värdparet gått till jobbet.
Läste två dagstidningar och skrev lite innan vi gick en sväng för att handla lunchmat och lite andra förnödenheter. Annika packade våra pinaler före en dusch och fixade sedan lunch medan Björn duschade.
En espresso i soffan innan vi avgick med all packning mot Djursholm. Kort promenad till Rådhusets tunnelbanestation, byte på T-centralen till röda linjen där vi klev av vid Tekniska högskolan för att ta Roslagsbanan ut till Österby.
Denna beskrivning för att alla icke Stockholmare skall se vilket suveränt kollektivnät vi har i Sverige till skillnad mot US där det knappt existerar något mer än i undantagsfall.
Trevlig kväll med Arne och Helen som med sin Yaghan seglade tur och retur Syd Georgien på ett drygt år, 23 000 sjömil. Syd Georgien tog stor plats i vårt samtal, vi var nyfikna på erfarenheter och information om tillstånd, ankringsmöjligheter och hur svårt det var att komma åt djurlivet.
Det är klart komplicerat att ansöka och fylla alla krav som bland annat ställs på båt, utrustning och besättningens erfarenheter av ”high latitud segling”. Men vi har fortfarande Syd Georgien med i vår planering efter Falklandsöarna. Vi skall dock detaljstudera kraven, som på engelskt vis är både detaljerade och krävande, och utröna vad vi eller Moons utrustning eventuellt inte uppfyller.
Kvällen avlutades innan timmen blev för sen inför morgondagens flygresa.

10 november fredag Djursholm – Arlanda –Oakland Airport – Richmond Yacht Club
Sov våra 6-7 timmar i ett absolut tyst hus. Ingen trafik och bra avstånd till omkringliggande hus bidrar säkert till den härliga tystnaden.
Efter en snabb frukost körde Arne oss till flyget och vi kom dit i tid, strax före de nyannonserade fyra timmarna före avgång till US. Sedan den 26 oktober ska alla passagerare till USA utfrågas inför sin resa och det gjordes genom att 3-4 personal kryssade sig genom kön till incheckningen med ett frågeformulär i högsta hugg. Det gick så smidigt att den extra timmen inte alls behövdes.
Iväg kom vi 20 minuter efter utsatt tid och döm om vår förvåning när dom i planet meddelade en flygtid på 12 timmar. Enligt våra resehandlingar skulle flygtiden vara drygt 10 timmar och den nya restiden kommenterades dessutom inte. Vi misstänkte att starka jetvindar över nästan hela norra halvklotet var boven. På färddatorn kunde vi senare konstatera att vi låg på drygt 850 km/t över land mot väl över 1000 km/t på resan öster ut i medvind. Resan som startade kl 13 gick hela vägen i dagsljus vilket bidrog till att vi sov dåligt. Det är mycket bättre med avgång under sen kväll då man ligger nära normal insomningstid.
Fram kom vi just som solen gick ned och blev hämtade av Lena som körde oss via en matbutik till Moon, som välkomnade oss med en inomhustemperatur på 16 grader trots att det hade regnat kraftigt under dagen. Moon såg ut att ha klarat vår bortovaro utan några som helst problem.
Vi kan inte skryta med att vi orkade vara vakna ens till kl 21 …

11 november lördag RYC
Vaknade alldeles för tidigt till ett disigt väder.
Efter frukost drog dimmolnen mot SF och vi fick solsken och kortbyxväder. En synnerligen lugn förmiddag där vi mest pysslade med att stuva undan kläder och väskor efter resan och avslutade med lunch innan vi gick en promenad och handlade lite middagsmat.
Eftermiddagen ägnades åt båtvård. I Sverige köpte vi oxalsyrapulver som nu, utblandat med vatten, sprutades på skrovet. Väldigt effektivt mot den gula hinnan som löstes upp och rann av. Efter avspolning kom ett bländvitt skrov fram som bara behövde lite fläckvis rengöring. Oxalsyran är också bra för polish av rostfritt. Ytrost ”äts upp” av syran. Viktigt att skölja av noggrant för att ingen syra skall ligga kvar framför allt på aluminiumdetaljer.
Middag och sedan försökte vi hålla oss vakna med en film för att inte somna för tidigt igen.

12 november söndag Richmond Yacht Club
Sov lite längre men igen en tidig morgon med morgondis som inte lättade förrän halvvägs till lunch.
Förmiddagen ägnades åt inomhusjobb och efter lunch gick vi över till Anders och Lena för att återigen låna deras lilla bil. Tankade bilen och körde bort till varvet där dom jobbar med sin stora träbåt. Kom överens om att ha middag i Moon måndag kväll. Idag var vi för trötta och dom jobbar till sent med båten. Måste kunna sjösätta innan dom åker till Sverige i slutet av november då det är väldigt dyrt med båten på land.
Vi tog bilen på en handlingssväng och dessutom ta ut pengar på ATM för att kunna betala hyran för en månad i Yachtklubben. Vi har sagt det förut, vi är så förvånade att man ofta inte kan betala med kort i detta kreditkortens förlovade land!
Tillbaka i Moon packade vi ner våra inköp och gav oss sedan på däcket. Handskrubbning med borste och rinnande vatten får bort det mesta av sot och smuts. Det gäller att få däcket lika rent och fint som skrovsidorna blev efter oxalsyrabehandlingen!
Strax innan solen gick ner tog vi en promenad till en gammal tågfärjeramp och kunde på vägen beundra en lång bro som var solbelyst i hela sin längd medan bakgrunden låg i skugga – kunde blivit en fin bild om bara kameran varit med.
Middag och sedan en film eller två för att hålla oss vakna till normal sovtid.