Vecka 41 9 – 15 oktober 2017 RYC San Fransisco

9 oktober måndag RYC
När vi gick till sängs sent igår kväll luktade det brandrök. Vinden pep i från norr och tog med sig små askpartiklar. Vi fick automatlarm via telefonen om att det brann i Napa Vally knappt 10 mil norr om oss och att man evakuerat många hem. Hela natten fram till morgontimmarna blåste en rätt hård nordan. Vi fick en fin soluppgång igenom den rökiga luften, men sen var det bara at börja spola av båten. Tur att vi har vatten på bryggan. Allt inklusive linor var fulla med fin aska och en svart sörja rann av Moon när Björn spolade.
Efter det var det frukost och sen en sväng till IKEA och Costco med Lena som chaufför och guide där också Livarna var med.
Efter lunch körde vi med vår hyrbil och fixade nya speglar på toa/dusch samt lite andra kompletteringar i mat och utrustningsväg. Dom gamla speglarna hade börjat släppa spegel materialet i kanterna och såg väldigt “antika” ut. Inte helt fel att få tvättat bakom speglarna.
Efter sillmiddag gick vi över till Anders och Lena för att reglera Lenas utlägg på Costco. Man måste vara medlem där för att få handla, varför Lena hade betalat för allas matkassar.

10 oktober tisdag RYC och en utflykt in till SF och över Golden Gate på hemvägen.
Soluppgången blev rödare än vanligt på grund av röken från skogsbränderna som nu är sex sju mil norr om oss. Branden har hittills orsakat minst elva personers död och skadat hundratals. 1500 hem är förstörda av dom intensiva bränderna under natten till måndagen. Vi beklagade oss för all aska på däck! vilket känns lite pinsamt när man läser om effekterna några mil norr om oss.
Röken är inte alls så intensiv som under brandnatten och dessutom skiftar vindriktningen så vi fick frisk luft nästan hela måndagen. När vinden mojnade på måndagskvällen kom röken tillbaka, men utan aska.
Trots röken blir det utflykt idag. Tre broar och SF downtown innan Golden Gate.
Men först körde vi till Svendsen, en båttillbehörsaffär som också har varvsrörelse. Minutbutiken som var det enda vi fick tillgång till var en besvikelse. När vi var här för åtta år sen var det en fantastisk välsorterad butik. Nu verkade det som denna del av rörelsen var på väg utför. Hittade lite av det vi sökte trots detta.
Efter denna detour till Alameda åkte vi norrut genom Oakland till Bay bridge där, vi trots att det var mitt på dagen, hamnade i en nästan halvtimma lång kö till kassan för at betala bropeng. Vilket effektivt och modernt land detta är.
Sen blev det lunch nere på en av Pier restaurangerna innan vi travade runt i staden och såg på alla måsten. Den viredrivna spårvagnen, dom vindlande gatorna och så förstås dom branta gatorna med sina horisontella avbrott för tvärgator som vi sett i så många filmbiljakter sedan Bullit. Inte att förglömma Alcatraz som ligger bara ett stenkast ut i bukten från SF. Idag är Alcatraz bara är ett museum som lockar tusentals besökare varje dag.
Tillbaka i bilen körde vi väster ut till Golden Gate, över bron och vidare norrut för att i höjd med San Quentin fängelset köra tillbaka österut över ännu en lång bro till Richmond och Yachtklubben. Det var skönt med en dusch innan middag.

11 oktober onsdag RYC
Fortfarande kraftig rök i hela San Franciscobukten när vi vaknade. Tur att vi inte har luftrörsproblem.
Efter frukost tog vi bilen tillsammans med Livarna och handlade. Allt från ny gas till deras rtomma gasflaska, till grönsaker, kött och vin. Besökte under förmiddagen fyra olika stora affärer. Det finns inget riktigt köpcentrum i den här stadsdelen men eftersom “alla” är bilburna så funkar det ändå.
Vid lunchtid var vi tillbaka i Yacht klubben och kärrade alla varor till våra båtar. Fixade lunch och därefter körde vi via Anders och Lena där vi hämtade deras lillbil på vägen till till Budget där vi lämnade tillbaka hyrbilen.
Nästan granne med Budget låg en North Face outlet-butik. Trots värmen fann vi en hel del måsten i den butiken!
Till kvällen var det gemensam grillning i grannmarinan med Anders och Lena.

12 oktober torsdag RYC
Fortfarande rök som gör morgontimmarna disiga och sikten är klart begränsad. Vi ser inte broarna och SF på andra sidan bukten. Efter och under frukost skrev vi lite blog, både den svenska och den engelska, den senare verkar alltid halka efter.
Vi kopplade in diesel till den nyinstallerade Webastovärmaren och försökte testköra. Inget hände! Efter lite felsökning med mätinstrument hittade vi två skarvade kablar som inte hade kontakt. Gjorde om skarvarna och försökte igen – värmaren startade, dvs den gav felmeddelande efter en stund. Ingen diesel. Efter två omstarter kom dieseln fram till värmaren. Vi har en enkel brytare för start. Med en mer avancerad kan man låta pumpen gå och lufta systemet utan felkod. Med diesel framme gick värmaren helt enligt manualen. Det luktade förstås en del som alltid när man först kör en anläggning. Vi tror att det framför allt är isolerstrumpan som skall “värmas in”. Lukten försvann efter en timmas körning. Kollade alla delar i avgassystemet som eventuellt kunde bli för varma för vår “kompositbåt”, men inga delar på Moon nära avgasslangen kom över 35 grader. Avgassystemets skrovgenomföring hade över 120 grader i centrumröret, men tack vare dubbelvägg och våra isoleringar kunde vi inte finna temperaturer över 35 på epoxyväven där skrovgenomföringen är fastskruvad med isolerande fiberbrickor mot genomföringen. Klart godkänt för kontinuerlig användning.
El-patronens brytare fick nya LED lampor installerade så nu kan vi se om elen är inkopplad och hur mycket effekt vi slagit på. Lite andra “saneringar” bakom instrumentpanelen blev också gjorda. Bla ett nytt relä till länspumpen installerades och tillslaget för fläkten i toa flyttades in till toautrymmet.
Började förbereda installation av ny pump och dieselfilter mellan huvudtanken och dagtanken. Något som vi grunnat på sen vi köpte båten. Dagens installation har en vanlig membranpump med på tok för hög pumpkapacitet för ett normalstort dieselfilter. I dag sitter det en vanlig strainer som normalt används för att skydda pumpen mot stora föroreningar och som inte gör någon som helst nytta när det gäller rening av diesel. Med vårt nya system kan vi “polera” dieseln när vi pumpar från huvudtanken och därmed så småningom få absolut ren diesel i dagtanken nåt som är klart positivt när vi går med motor i upprört vatten och dieseln skvalpar omkring och rör upp eventuella föroreningar från botten.
Från dagtanken passerar dieseln sedan två “riktiga” dieselfilter innan den når motorns dieselfilter.
Till middag blev det Annikas tandorikyckling tillagad på Livs grill.

13 oktober fredag RYC
Den lilla nordvinden för fortfarande med sig rök. Mer idag jämfört med tidigare i veckan.
Bränderna är fortfarande bara till 20% släckta och antalet dödsoffer fortsätter att stiga allteftersom man söker igenom dom över tvåtusen femhundra husen som är totalt nedbrunna. En ofattbar effekt av en brand i ett stadsområde som man bara inte kan fatta. Om man inte tänker på att dom bygger trähus med någon meters lucka! Stadsplanering och byggbestämmelser verkar inte vara US starka sida. Men här i hamnen går livet som vanligt, förutom röken och att några fler bor i sina båtar då deras hus brunnit upp.
Efter frukost gav vi oss på dagtanksfyllningen och demonterade gamla pumpen för att kunna planera placering av filter och nya pumpen. Innan montage startades tog vi bilen och handlade hårddiskar samt kuddar och lite mat på IKEA.
Hemma i Moon blev det kopiering av hårddisk och kaffe innan vi gav oss på filter och pump igen. Vi ska lämna en disk full med filmer till Anders och Lena som tack.
Anders kom och provtryckte kylen för att vi ville förvissa oss om att vi hade rätt tryck. O-ringen i anslutningen till kylplattan ute i vattnet blir varm och kan med tiden börja läcka. Allt såg normalt ut och inga åtgärder behövdes.
Därefter körde vi värmaren och Anders som är agent för både vår kyl, Webasto och Victron kollade av allt och var nöjd. Så nu får vi certifikat på installationen och därmed garanti trots att vi köpt nästan allt via internet.
Avslutningsvis epoxylimmade vi två plattor för pump och dieselfilter som skall härda under natten innan montage i morgon.
Till kvällen kom Anders tillbaka tillsammans med Lena för en sundowner i Liv och sedan middag i Yacht klubben. Tillbaka i Moon avslutade v kvällen tillsammans med Lena och Anders över en kopp kaffe med en liten whisky.

14 oktober lördag RYC
Sol från en klarblå himmel! Nordostvind hela natten har blåst bort all rök. Vi ser den västerut men där vi ligger är det strålande solsken och klar luft. Verkligen skönt att kunna andas utan att känna irritation i halsen och dessutom se broarna och SF.
Efter frukost gick Liv mot Sausalito där dom tänker ankra några dagar i väntan på väder för att segla söder ut. Vi fullföljde monteringen av dieseldagtankens filtreringen. När alla slangar var dragna och elen inkopplad var det “sanningens minut”, dvs provkörning. Ett mycket högt pumpljud gjorde att vi snabbt stängde av för att dubbelkolla att pumpen kan pumpa torrt vilket är nödvändigt för att lufta ledningen. Jo hela fyra timmar är det ok att köra pumpen (fabrikat Walbro) torrt. Efter ca tio minuter hade vi fyllt filtret och pumpen fick diesel och tystnade “nästan” helt. Fyllde dagtanken med filtrerad diesel för första gången. Känns verkligen skönt att äntligen få till ett system som finfiltrerar diesel mellan huvudtanken och dagtanken. Nu blir det inte lika spännande att tanka diesel! Vi kommer från och med nu alltid att filtera dieseln vi köper när vi pumpar upp den i dagtanken innan användning i motor, Webasto eller Refleks. Huvudtanken har en enkel avtappning från botten av tanken, något vi regelmässigt gör varje gång vi har full tank och har legat stilla minst två dagar för att eventuell skit i tanken skall ha sedimenterat på botten. Vi får som regel ut lite svart skit utan vatten varje gång tillsammans med första litern vi tar ut, medan andra litern är helt ren
Annika slipade korken på dodgern och överbyggnaden samt la två lager sealer på dodgern. .
Senare på eftermiddagen var båtgrannarna på husesyn, ett par som bor i en segelbåt som dom renoverar. Gissa om dom fick idéer!
Till kvällen blev det rock fish med ris och lite vin.

15 oktober söndag RYC
Sol och ingen rök tack vare nordostlig vind idag igen. Det brinner fortfarande men röken går ut till havs norr om SF.
Till frukost presenterade Annika morgonens fundering. Ska vi stanna här och vänta ut Baha rallyt till Mexico så kan vi väl utnyttja den tiden till att åka till Sverige några veckor?
OK här går det undan. Björn kollade med hamnkaptenen om vi kunde låna platsen som blev tom i fredags när en båt lämnade för Mexico (Baha rallyt!), en plats som var skräddarsydd för Moons mått. Jo det gick bra, men nu fick vi förstås betala. Lite dyrt för en månad, men vi har ju legat gratis i tre veckor så utslaget på den tiden är det billigt.
Före klockan elva hade Annika bokat Norwegian, Oakland -Köpenhamn till på tisdag kväll. Oakland flygplats ligger bara en halvtimma med bil från marinan. Vi som trodde att vi haft den bästa marina – flygplatsanslutning i Tannowa, Japan.
Resten av dagen blev sen full fart med slipning av däck och allehanda förberedelser för att lämna Moon.
Till kvällen när vinden la sig flyttade vi in Moon till vår “vinterplats” och satte oss på fördäck med ett utspätt kallt glas vin.
Dusch och sen middag från ugnen – köttfärs i paprikahalvor.